Politie verwacht hogere verkeersveiligheid en minder diefstal

RDW kijkt tevreden terug op invoering registratieplicht landbouwvoertuigen: ‘Veel hoger dan verwachte aantallen’.

Ruim 745.000 (land)bouwvoertuigen zijn vorig jaar geregistreerd bij de RDW. Sinds 1 januari 2022 geldt er een registratieplicht voor de meeste (land)bouwvoertuigen en moeten zij ook rondrijden met het welbekende gele kenteken. “Daar zijn we tevreden over”, laat voorlichtster Thérèse de Vroomen weten namens het RDW. Volgens de politie leidt de registratieplicht tot meer veiligheid op de weg en minder kans op diefstal van voertuigen.

Het RDW meldt dat er vorig jaar bijna 350.000 trekkers zijn aangemeld en 125.000 zogeheten MMBS (motorrijtuig met beperkte snelheid). De 275.000 registraties voor getrokken materieel maken het plaatje compleet. Dit gaat om voertuigen die al in gebruik waren voor 1 januari 2021. Voor nieuwe (land)bouwvoertuigen geldt sinds die datum al een registratieplicht. Of er nog veel voertuigen zonder kenteken rondrijden, durft De Vroomen niet te zeggen.

“We weten weliswaar niet of alle (land)bouwvoertuigen zijn geregistreerd, maar het aantal geregistreerde voertuigen ligt veel hoger dan de verwachte aantallen. We hopen natuurlijk dat alle eigenaren van (land)bouwvoertuigen hun voertuig in 2021 hebben geregistreerd, omdat registreren sinds 1 januari niet meer administratief kan.”

Voertuigen die nu nog een registratie nodig hebben, moeten daarvoor gekeurd worden bij een keuringsstation. Overigens zijn bepaalde voertuigen uitgezonderd voor de registratieplicht. Welke dit zijn, is te vinden op www.rdw.nl.

Coulance

Nog niet alle aanvragen zijn in behandeling genomen mede doordat ruim een kwart van de aanvragen in december is gedaan. De Vroomen: “Omdat het aantal aanvragen veel groter was dan verwacht, zal het wat langer duren voordat we alle aanvragen hebben behandeld. In het eerste halfjaar geldt een coulanceregeling, met een (land)bouwvoertuig zonder kentekenbewijs mag je dan nog de weg op.”

De RDW wijst erop dat een voertuig met een kentekenbewijs, ook aangemeld moet zijn bij een verzekeraar. “We zien ook dat nog niet iedereen die zijn trekker of rijdend werktuig heeft geregistreerd, er ook voor heeft gezorgd dat het voertuig is aangemeld bij de verzekeraar. Een geregistreerde trekker of rijdend werktuig moet je met kenteken en meldcode aanmelden bij de verzekeraar zodra je het kentekenbewijs hebt ontvangen.”

Veiligheid

De registratieplicht draagt volgens de politie bij aan het verhogen van de verkeersveiligheid. “Veiliger op de weg, meer toezicht op de technische staat van deze voertuigen en minder diefstal”, somt Paul Broer, landelijk projectleider Infrastructuur bij de politie de voordelen op. “Mede door die registratie kan de politie ook beter controleren of het voertuig aan alle regels voldoet.”

De registratieplicht maakt ook duidelijk wie de eigenaar van het voertuig is. Een trekker of MMBS rijdt dus niet meer anoniem rond. Niet alleen zal de bestuurder zich daardoor netter gedragen in het verkeer, is de verwachting. Maar ook is er altijd iemand aansprakelijk te stellen bij schade of overtredingen. Bovendien geeft het kenteken via het RDW-register zicht op de eisen en voorwaarden waaraan het voertuig moet voldoen en waardoor het ook controleerbaar is of het voertuig het juiste kenteken voert.

Broer: “Door het kenteken zal diefstal en heling van deze voertuigen hoogstwaarschijnlijk afnemen. In het verleden werden veel trekkers gestolen. Die waren makkelijk te verkopen, omdat het lastig was te achterhalen of ze waren gestolen. Dat kan nu wel. Trekkers die als gestolen staan geregistreerd, kunnen niet op naam van een andere eigenaar worden overgeschreven.”

Wees sociaal, deel lokaal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Voor meer informatie, kunt u onze Facebook pagina bezoeken!

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Heeft u ook een mooi verhaal voor de Westfrieskrant?

Tip onze redactie!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl