Nieuw merk ‘Bio Dichtbij’ moet verkoop lokale producten stimuleren

bio dichtbij
(Foto: aangeleverd)

Telers van biologische producten worden met hun bedrijfsvoering doorgaans gedreven door het verbeteren van het milieu en hun leefomgeving. Volgens Pelle Nijdam, franchisenemer van meerdere vestigingen van Ekoplaza winkels in Noord-Holland, hoort daar zeker ook de korte keten bij om verkeersbewegingen te verminderen. Reden voor hem om samen met brancheorganisatie Bio-NH een nieuw biologisch merk te introduceren. Bio Dichtbij.

De feestelijke opening van het merk werd vrijdagmiddag verricht in de vestiging van Ekoplaza in de binnenstad van Alkmaar door gedeputeerde voor Noord-Holland Jelle Beemsterboer en wethouder van Alkmaar Robert te Beest. Beemsterboer denkt dat deze extra aandacht voor lokale biologische producten een stimulans is voor de verkoop van deze producten. Hij benadrukt dat vanuit de provincie Noord-Holland aandacht is voor lokale producten. „Door het organiseren van dit soort lokale initiatieven vallen er delen uit de keten weg en kunnen de regionale agrariërs en winkeliers een hogere winstmarge genereren.”

Verhalen

Wethouder Te Beest ziet de wereld langzaam veranderen en de agrarische sector zal daar volgens hem ook in mee moeten. „Duurzaamheid wordt steeds belangrijker,” stelt hij, „we produceren in Nederland heel veel producten voor de export en daarom is het belangrijk dat deze regionale producten eens een keer op een voetstuk geplaatst worden.” Robert te Beest denkt dat boeren er meestal niet zo goed in zijn om hun verhaal te vertellen en ziet het als een taak van openbaar bestuurders om die verhalen dan namens te boeren te vertellen. „Dat doen we hier nu dus en dat blijven we doen.”

Regionaal

Pelle Nijdam denkt dat biologische producten niet van ver hoeven te komen. „We hebben in onze regio best een mooi en gevarieerd aanbod van biologische producten,” stelt hij, „bio hoeft niet van ver te komen.” De samenwerking met Bio-NH moet volgens hem een meerprijs opleveren voor de biologisch agrarische leveranciers en de klant krijgt hier een dagvers product gepresenteerd. „’s Morgens ligt het nog op het land en ’s middags ligt al dat lekkers bij ons in de winkel.”

Mooi en gezond

Vanuit Bio-NH was René van der Aarde als bestuurslid van de organisatie aanwezig. Hij is fruitteler in Hem (NH) en levert in deze periode appels en peren aan het nieuwe merk. Hij noemt het een manier om te laten zien wat hij kan. Staand voor een kuub kist met appelen van zijn bedrijf stelt hij: „De consument moet weten waar het eten vandaan komt en dat we hier in de regio mooi en gezond voedsel produceren die binnen enkele uren vanaf het land in de winkel ligt. Zo stimuleer je als klant een betere leefomgeving voor iedereen.”

Opening

Tijdens de opening werden er kleine gerechten geserveerd gemaakt van alleen regionaal product. Zo konden de genodigden in ieder geval al proeven wat er met seizoensgebonden groente en fruit gemaakt kan worden. Jelle Beemsterboer en Robert te Beest onthulden samen met de initiatiefnemers een reclamedoek voor een kist biologische peren, met op die afbeelding René van der Aarde als gezicht van de regionale biologische teler.

Wees sociaal, deel lokaal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Voor meer informatie, kunt u onze Facebook pagina bezoeken!

Relevante artikelen

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Heeft u ook een mooi verhaal voor de Westfrieskrant?

Tip onze redactie!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl