Bloembollen exportbedrijf Jan de Wit en Zonen bestaat 100 jaar

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Het is alweer 100 jaar geleden dat Jan de Wit uit Bovenkarspel besloot om bloembollen te gaan kweken. De 7 zonen van Jan de Wit begonnen in de export in 1951. De onderneming groeide gestaag door in die jaren en is nog steeds succesvol en exporteert inmiddels naar klanten verspreid over de hele wereld. Een bedrijf die zelf tulpen teelt en zich bezighoudt met de export van tulpen- en leliebollen.

Inmiddels werken er 9 neven in het bedrijf. Allemaal nazaten van oprichter Jan de Wit. “Dat is een kracht van het bedrijf en de volgende generatie dient zich alweer aan.” Stelt de Jan de Wit die tegenwoordig een plekje in de directie heeft. “Familiebanden maken het bedrijf sterker omdat iedereen inzetbaar is met de kwaliteiten die ingebracht worden. Iedereen heeft bij ons een eigen expertise.”

Duitsland en Zweden

De Wit zocht zijn klandizie in eerste instantie in Duitsland en Zweden en bouwde daar stabiele handelsrelaties op gericht op de lange termijn. De zoon van Jan, Arie kwam in het bedrijf en zocht naar andere regio’s om zijn product af te zetten. Hij zocht contact met bedrijven in Japan en maakte daar een begin van wat uitgroeide tot een bedrijf dat hun bollen verkocht over de hele wereld.

Japan

Om bollen te kunnen leveren aan een land als Japan moet er hard gewerkt worden. Quarantaine verplichtingen voor de bollen maken dat bloembollen niet zomaar het land binnenkomen. Oprichter Jan de Wit zag die export niet zo zitten en de boekhouder had ook zo zijn twijfels. Toch zette Arie door en exporteerde in 1962 de eerste bloembollen aar Japan. “25 Jaar lang is het een kleine handel geweest, maar toen mijn vader Arie in de jaren 80 op bezoek ging in Japan is deze handel naar dit land toch gegroeid.” Vertelt kleinzoon Jan de Wit. Tegenwoordig is hij degene die namens het bedrijf de contacten onderhoudt met de buitenlandse afnemers in met name Azië.

Cultuur

Het verre oosten is volgens Jan de Wit een plek waar de lelie heel goed tot zijn recht komt. ”Deze bloem past perfect in de cultuur daar. Dat komt door de vorm.” Vertelt Jan de Wit. “Het is een bloem met symboliek.” In China bijvoorbeeld heet de lelie ‘Bei He’. Dat betekent volgens De Wit ‘eeuwige harmonie’. Het mag duidelijk zijn dat de lelie een belangrijke bloem is in het verre oosten en Jan de Wit en Zonen plukt daar al jarenlang de vruchten van.

Toekomst

Jan de Wit kijkt positief naar de toekomst van het bedrijf. “Je hebt altijd kansen, maar ook bedreigingen. Daar zul je goed mee om moeten gaan.” Hij ziet dat het bedrijf een mooi en uniek product exporteert. Hij denkt dat het bedrijf een goede reputatie heeft, wat blijkt uit de vele langdurende zakenrelaties waar Jan de Wit en Zonen nu al decennialang aan levert. Dat er toekomst is voor het bedrijf willen ze laten zien op de open dag op 26 maart op het bedrijf aan het Westeinde 176 in Enkhuizen.

Wees sociaal, deel lokaal!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Voor meer informatie, kunt u onze Facebook pagina bezoeken!

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Heeft u ook een mooi verhaal voor de Westfrieskrant?

Tip onze redactie!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl