6°C
Broken clouds

Van Diepen Bloemen wil meerwaarde bieden aan de klant

Het is alweer 27 jaar geleden dat Ben van Diepen startte met zijn bedrijf Van Diepen Bloemen. Hij werkte bij een bloemenkwekerij en werd daar inkoper. Vanuit die positie is hij zijn eigen bedrijf begonnen. Hij begon in Dirkshorn, verhuisde naar Schagen en heeft nu een pand in Heerhugowaard.

Van Diepen richt zich op de bloemenspeciaalzaken in de Kop van Noord-Holland. “’s Morgensvroeg gekocht op de veiling, ‘s middags klaar gezet voor de klant waarmee we net dat beetje extra service kunnen leveren.” Hij richt zich op het midden en hoge segment, dat voornamelijk bestaat uit bloemspeciaalzaken en biedt een zo breed mogelijk segment aan. “Hoe breder hoe beter. We willen bloemen leveren aan echte vakmensen.”

Onderscheidend

Ben van Diepen wordt vooral heel blij van bloemen. “Wat ik nu doe is gewoon ontzettend leuk om te doen.” Onderschrijft Van Diepen het plezier in wat hij doet. Zakelijk is voor hem het manoeuvreren in de markt een mooie uitdaging. Hij stelt dat er veel handelaren zijn en hij heeft een relatief klein bedrijf. Om daar succesvol in te kunnen zijn dien je dan wel onderscheidend te zijn. Anders zijn je kansen maar klein volgens Van Diepen.

Begeleiding

De kracht van zijn bedrijf is volgens Van Diepen de persoonlijke band met de klant en de kennis van vraag en aanbod. “We verkopen rustig nee, mits goed onderbouwd.” Hij wijst er op dat er soms gevraagd wordt naar bloemen die op dat moment niet of nauwelijks te leveren zijn of soms extreem duur zijn. Ben van Diepen biedt zijn klanten dan liever een alternatief waarbij ze toch het beoogde bloemwerk kunnen maken. Hij wil ook flexibel zijn, want dat is een groot goed. “Door de korte lijnen in de keten en een goede bereikbaarheid kunnen we flexibel zijn, wat een meerwaarde is aan ons concept.”

Digitalisering

In Schagen kwamen de bloemisten zelf naar de zaak om bloemen uit te zoeken, waarbij meer ruimte nodig was voor presentatie en administratie. Al verschillende jaren gaat de verkoop voornamelijk digitaal in Heerhugowaard, waarbij de bloemisten gebruik kunnen maken van de webshop. Kleinere ruimte voor administratieve afhandeling en koelcellen in Heerhugowaard sluiten hierbij beter aan. Ben van Diepen: “Digitaal werken scheelt de klant heel veel tijd en daarbij komt dat we supervers kunnen leveren. Veel van mijn klanten zijn eenmanszaken en kunnen dus niet altijd weg.” Geplaatste bestellingen kunnen in overleg bij de winkels worden afgeleverd. Bijkomend voordeel van de ingezette digitalisering bleek uit de recente Corona-periode, de drukte bij de bloemisten kon op deze manier veilig verwerkt worden. Het gaf op zijn bedrijf een boost voor het proces digitaal werken. “Ik was blij dat we daar al ver mee waren.”

www.vandiepenbloemen.nl

Wees sociaal, deel lokaal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Voor meer informatie, kunt u onze Facebook pagina bezoeken!

Relevante artikelen

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Heeft u ook een mooi verhaal voor de Westfrieskrant?

Tip onze redactie!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl