De bedrijven in de glastuinbouw leveren met hun verse groenten en fruit, bloemen en planten van topkwaliteit een belangrijke bijdrage aan de gezondheid en het geluk van miljoenen consumenten in Nederland en West-Europa. Dat is zelfs in eigen land echter nog onvoldoende bekend. Wat de glastuinbouw nodig heeft is ambassadeurs, veel ambassadeurs. En wie kunnen die rol in eerste instantie nou beter vervullen dan de telers zelf? Een veelzijdige en uitgebreide toolkit gaat ondernemers daarbij helpen.
“Juist door interactie met de samenleving vergroten we de waardering voor de glastuin-bouwsector in Nederland”, zegt Jakoline van Straalen, specialist communicatie bij Glastuinbouw Nederland. Samen met haar collega’s van Team Communicatie is de afgelopen maanden heel hard gewerkt om de toolkit samen te stellen en vorm te geven.
“Samen kunnen we meer begrip en sympathie kweken. Dat bereiken we door ons verhaal vaker te vertellen, te luisteren naar onze omgeving en zichtbaar te maken hoe wij werken aan een gezonde en groene samenleving”, benadrukt Jakoline. “Het is de inzet van onze leden die bepaalt of de toolkit een succes wordt. Zij moeten die rol van ambassadeur nadrukkelijk oppakken en van hun publiek vervolgens weer nieuwe ambassadeurs voor de glastuinbouw maken. Zoals zo vaak in de glastuinbouw moet de kracht van het collectief zorgen voor het gewenste resultaat.”
Ervaringen delen
Telers die zich een ambassadeur van de glastuinbouwsector voelen, of de ambitie hebben om dat te worden, krijgen met de toolkit van Glastuinbouw Nederland een pasklaar en zeer compleet hulppakket aangereikt. Doe mee, gebruik deze toolkit en deel vooral ook ideeën en ervaringen ter inspiratie van andere ondernemers, zo is de oproep vanuit Glastuinbouw Nederland. De toolkit is een dynamisch platform. Regelmatig wordt de inhoud aangevuld, uiteraard onder meer door de gedeelde ervaringen van enthousiaste ondernemers!
Waarom deze toolkit
Iedere Nederlander wil een groene planeet om op te wonen en gezond eten voor iedereen. De glastuinbouw zorgt met haar groenten, fruit, bloemen en planten voor een gezonde en gelukkige wereld. Ook innovaties uit de tuinbouw bieden oplossingen voor diverse maatschappelijke uitdagingen. Alleen, vertellen we dat voldoende? Het antwoord laat zich raden.
Het is van groot maatschappelijk en economisch belang dat elke ondernemer in de glastuinbouw een positieve impact creëert voor de wereld om zich heen. Dat kan door het verhaal achter de producten uit de kassen te vertellen. Maar ook door met allerlei doelgroepen in gesprek te gaan over de sector. Bijvoorbeeld door actief mensen uit te nodigen voor een bezoek of excursie aan het bedrijf. Doelgroepen kunnen variëren van lokale of regionale politici en ondernemersverenigingen tot de eigen werknemers en buren. En vergeet de leerlingen van zowel basisschool als voortgezet onderwijs niet. Met name jongeren kunnen zich ontpoppen tot enthousiaste ambassadeurs voor de volgende generatie.
Tips en materialen
“Ook de media zijn een belangrijke doelgroep”, voegt Jakoline van Straalen toe aan het rijtje. “Met name tijdens de energiecrisis hebben we veel journalisten van radio, televisie, landelijke en regionale kranten in contact gebracht met telers. De toolkit helpt hen niet alleen om zich goed voor te bereiden op het bezoek van de pers, maar biedt ook handvatten om het boeiende en belangrijke verhaal van de sector goed over te brengen.”
De toolkit bevat niet alleen tips en materialen om de verhalen van de sector te vertellen, maar zeker ook van het eigen bedrijf. “Zo verbinden we de glastuinbouw meer met de samenleving. Dat is belangrijk voor de toekomst van de glastuinbouw in Nederland, maar vooral ook voor de gezondheid en het geluk van de bevolking.”
De toolkit is een onderdeel van de website van Glastuinbouw Nederland en te gebruiken via toolkitgezondheidengeluk.nl. De informatie in de toolkit is openbaar.