Burger dichter bij de boer

Als nieuwe generatie melkveehouder verkleint Rens Kooijman van HeerlijkvandeBoer.nl uit Schellinkhout de kloof tussen de burger en de boer. De ondernemer bewandelt hiermee de weg van de korte keten en levert hiermee een zo puur mogelijk product rechtstreeks van de boerderij.   

Rens is vijfde generatie melkveehouder. Zes jaar geleden schreef hij globaal zijn visie hoe hij wilde ondernemen. Niet meer groeien in vee-aantallen, maar met de bestaande veestapel van zo’n tachtig koeien een goede boterham verdienen. Zijn doel is daarbij de afstand tussen de boer en het bord te verkleinen door open te zijn in zijn bedrijfsvoering. 

De ondernemer bewandelt met het houden van het dubbeldoel koeienras de sporen van zijn voorvaderen. Toch was het laatste stadium van de koe altijd onbekend terrein. “Ik kon niet zeggen wat uiteindelijk met de koe gebeurde en vond dat niet transparant genoeg. Via deze weg weten mensen wat voor vlees ze op hun bord hebben en geef ik mijn koeien een mooi laatste podium, nadat we jarenlang goed voor ze hebben gezorgd”, zegt Rens. 

Kop tot staart 

In 2015 richtte hij samen met zijn vrouw en ouders de site Heerlijkekoe.nl op, waar het rundvlees te verkrijgen was. Gevolgd door Heerlijkvarken.nl en Heerlijkekip.nl.
Inmiddels is zijn onderneming uitgegroeid tot een volledig concept, waarbij het begin- tot het eindproduct als zuivel, kaas en vleespakketten, maar ook lederen accessoires te koop zijn op de boerderij en online. 

Voor het slachten van het vlees werkt het familiebedrijf samen met een lokale slachterij en slager. Uiteindelijk wordt het leer van de koe gebruikt voor bijvoorbeeld tassen. De ondernemer probeert de koe zo rond mogelijk te verwaarden en van “kop tot staart” te gebruiken. “Ik denk dat je dan als boer kan zeggen dat je het goed gedaan hebt. Vrijwel alle producten van onze koe zijn in de boerderijwinkel te verkrijgen”, zegt Rens. 

Verdienmodel 

Hij geeft toe dat moet uitwijzen of het verdienmodel werkt. De grootste afzet komt nog steeds van de melkveehouderij. Toch vindt Rens plezier hebben in wat hij doet en transparantie belangrijker. De winkel verstevigt wel de bedrijfsvoering, maar moet ook niet geromantiseerd worden.  

“We doen het met zijn vieren, maar er gaat drie keer zoveel energie in de winkel dan de melkveehouderij. Het is geen makkelijke weg, maar ik wil het voor mezelf goed doen en de mensen vinden het leuk om onze producten te kopen en een bezoek te brengen aan de boerderij”, zegt Rens. 
“Andersom zijn wij deze klanten enorm dankbaar en lukt het stapje voor stapje de boer dichter bij de burger te brengen en om de keten korter te maken.” 

Verduurzamen 

Vijftien jaar werkte Rens buiten de deur als vertegenwoordiger. Ook werkte hij voor de Rabobank waarbij veel geld en energie werd gestoken in het verduurzamen van het bedrijfsleven. Verduurzamen is iets wat we met elkaar moeten doen. “Boeren realiseren zich heus wel dat er in de landbouw nog meer moet gebeuren, maar we moeten er ook de tijd voor krijgen”, zegt Rens. 

Wat de maatschappij daarbij niet moet vergeten, is dat Nederlandse boeren het al heel goed doen, we behoren immers tot de top van de wereld als het gaat om kwaliteit, efficiëntie en duurzaamheid. 

Te snel veranderingen doorvoeren is alleen niet goed, volgens Rens. “Heel oude, maar ook veranderende wetgeving leveren vaak geen verbetering op in de landbouw. Het naoorlogse gedachtengoed ‘nooit meer honger’ en ‘we moeten opschalen’ helpen ons ook niet meer. Hoewel we geslaagd zijn om de wens van de politiek en de bevolking te volbrengen, zijn we momenteel op sommige vlakken wellicht te ver doorontwikkeld.” 

Veranderen 

Rens heeft daardoor alle vertrouwen dat de Nederlandse landbouw deze transitie ook zal volbrengen, maar daar is wel de juiste sturing vanuit de politiek voor nodig. De boer wil wel veranderen, dat is het probleem niet. De boer verandert al heel zijn leven, maar het is ook de markt die moet veranderen. “Dat begint in de supermarkt waarbij gestunt wordt met de goedkoopste merken en de laagste prijs, terwijl het inkomen van de boer gewaarborgd moet blijven. Dat soort boodschappen moeten we meer gaan uitdragen”, besluit Rens.

Wees sociaal, deel lokaal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Voor meer informatie, kunt u onze Facebook pagina bezoeken!

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Heeft u ook een mooi verhaal voor de Westfrieskrant?

Tip onze redactie!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl